Kerstmis en Nieuwjaars Cruise

Mayreau, Grenadines–>
Bridgetown, Barbados

19 December.
We zijn in Charlotteville, Tobago. Gisteravond laat weg gegaan omdat we nog enkele passagiers misten en van anderen was de bagage nog niet aangekomen. Eerst overdag meegeholpen met het laden van het schip en een paar bomen opgetuigd voor de kerst sfeer. Doet het wel leuk een paar kerstbomen aan boord.

Tobago is een mooi groen eiland met witte stranden, ideaal om te relaxen. We zijn ’s middags even naar het strand gegaan om in de golven rond te zwemmen. Het ziet er erg paradijselijk uit.

20 December.
St George, Grenada. We zijn aangemeerd in Grenada, altijd leuk als je gewoon van boord kan lopen om in de haven rond te lopen. Ik ben na het ontbijt er even opuit geweest om naar de supermarkt te gaan. Na de lunch samen met Freek een Nederlandse kok even de stad in geweest. Een vreemd plaatsje met op elke hoek bijna een paar boxen die een geweldige herrie produceren. Alles is op een heuvel gebouwd en loopt dan ook stijl omhoog. Na een paar biertjes op een terasje te hebben  gedronken weer terug aan boord gegaan om de voorbereidingen te treffen voor een diner op dek.

21 December.
Carriacou, Grenadines. We liggen voor anker, het ontbijt is net geserveerd. Het diner gisteravond was goed geslaagd, het brengt alleen veel werk met zich mee om alles klaar te krijgen. We slepen tafels en stoelen overal vandaan om maar genoeg zitplaatsen te creëren. Ik voel mijn lichaam van de extra inspanningen en vanavond hebben we weer een diner op dek.
Het heeft vanmiddag geregend net voor het sluiten van het buffet, het is al de hele dag bewolkt en er staat wat wind waardoor er is besloten om diner in de dining salon te serveren.

23 December.
We zijn in Portsmouth, Dominica. Een groen eiland, als we naar de stad willen moeten we met de taxi en vanmiddag zal er niet zoveel tijd zijn omdat we al om 17.00 uur gaan varen. Gisteren waren we in Kingstown, St Vincent. We lagen aangemeerd maar ik ben niet eens aan de wal gegaan. Al die stadjes zien er hetzelfde uit, als je niet weg gaat met een taxi om iets van het eiland te zien dan blijf je maar rondlopen in havens waarvan de één iets schoner is dan de ander. Vanmorgen een bijeenkomst gehad met al de crew en de Kapitein vanwege het verhoogte veiligheids niveau dat Amerika hanteert. We zijn nu doorgeschoven van level 1 naar level 2 waar er strikter gecontroleerd wordt op verdachte personen en pakketjes. De gasten zullen er weinig van merken, wij (de crew) zullen wat beter moeten opletten en spotchecks uitvoeren.

25 December.
De kerst zit erop, we zijn op weg naar Beguia, Grenadines, waar we tweede kerstdag als een normale cruise dag ervaren. We zijn net klaar met het speciale kerstdiner wat een groot succes was. We serveerden een speciaal kerstdiner met een 7 gangen menu met als hoofdgerecht kalkoen. Kerstavond de 24e december hadden we diner op dek waar we met zijn allen de nodige kerstliedjes ten gehore hebben gegeven. Volgens de gasten was het goed geslaagd. Voordat we begonnen met werken hebben we eerst zelf een kerstdiner gehad, helaas hadden we maar 15 minuten tijd omdat er daarna gewerkt moest worden. De rest van de crew die niet moesten werken hebben er gelukkig langer van kunnen genieten. Na het werk die avond zijn we bij elkaar gekomen in de dining salon om kerstkado’s uit te wisselen en om mee te doen aan een raffle waar je mooie prijzen kon winnen. Helaas niets gewonnen maar wel een gezellige nacht gehad. Wel laat geworden dus de volgende dag een beetje brak en ’s middags lekker een paar uurtjes geslapen. Toch wel apart om kerst aan boord te vieren, je kan er niet echt naar toe leven. Opeens is het zover en sta je hard te werken in plaats van bij je familie te zijn. We waren in Fort de France, Martinique de eerste kerstdag. Weinig van gezien omdat het weer niet meezat en ik in de middag ben gaan slapen. Het ziet er allemaal erg Frans uit en je kan je in het zuiden van Frankrijk wanen.

Op 27 december waren we in Mayreau, de Grenadines waar we een barbeque voor de gasten hadden. Het weer was fantastisch en de gasten hebben genoten. De dag ervoor hadden we diner op dek en iedereen was onder de indruk van het vele werk dat we voor ze over hadden. De cruise afgesloten in Barbados en ons voorbereid voor de volgende.

Nieuwjaars cruise.

Baai in St Lucia–>
Bridgetown, Barbados

29 December.
We zijn in Tobago, ik vind het nog steeds een fantastisch eiland. Nu zijn we naar een ander strand geweest dan de laatste keer, pirate bay. Een bounty achtig strand met voor de deur verschillende zeiljachten die daar een paar dagen doorbrengen met luieren en genieten van de zon. De cruise is weer begonnen en we hebben dezelfde aantal gasten als de afgelopen cruise. Nu blijkt er al een groot verschil te zijn tussen deze en de vorige cruise. De vorige cruise was vol met aardige en beleefde mensen, deze cruise laat al gelijk een andere kant van de mens zien. Geen nood we zijn proffesioneel genoeg om daar mee om te gaan.

Tobago.

De kerstmis cruise hebben we moeten doen met een kelner minder omdat een collega door zijn rug was gegaan, nu heeft zijn vervanger zijn vlucht gemist en heeft hij geen kans meer om op tijd aan boord te zijn. Dus gaan we deze cruise ook met een man minder aan de slag. Wel heel vervelend want nu runt de assistant chief steward een station en hij moet eigenlijk andere dingen doen. Voor ons een grote hulp maar niet zoals het moet zijn.

Kapiteins welkoms diner zit erop, nog maar 2 dagen en dan gaan we een nieuw jaar beginnen. De 31e is er een party rond het zwembad geplant, een mooie manier om het jaar af te sluiten.

Vanaf deze kant van de wereld wens ik iedereen alvast een gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2004.

2 januari.
Het ontbijt zit erop, we hebben een paar zware dagen achter de rug en nu gaan we langzaam aan naar een normaal ritme. Op de 31e zouden we in Carriacou, Grenada zijn, maar vanwege het slechte weer met een flinke stroming moesten we naar Bequia, Grenadines. Daar voor anker gelegen en oudejaarsavond gevierd. Eerst met een chefs diner in de dining salon. Waarna we om 24.00 uur met de kelners naar boven gingen om alle gasten te voorzien van champagne en samen met ze te proosten op het nieuwe jaar. Daarna snel naar dek 3 waar er een crew party aan de gang was bij het zwembad. Goed aangeschoten en de volgende dag de hele dag brak maar wel een geweldige manier om 2004 in te luiden. Weining mee gekregen van 1 januari, we zijn vanwege het weer naar Kingstown, St George gegaan en daar aan de kade de hele dag en nacht gelegen.
Vandaag 2 januari zouden we een barbeque hebben op Mayreau, dat gaat helaas niet door vanwege het weer. We zijn nu in Castrich, St Lucia.

Als je dit zo leest denkt je dat het erg zwaar en slecht weer is in de Caribbean, gedeeltelijk klopt dat ook als je kijkt naar de wind en de stroming waardoor we op sommige plaatsen niet voor anker kunnen gaan. Het regent af en toe, meestal tijdens de lunch buiten en de temparatuur is nog steeds rond de 25 graden of hoger.

3 Januari.
De laatste dag van de cruise, we gaan bij St Lucia een baai opzoeken om de gasten te laten profiteren van de watersport. Om 17.00 uur gaan we rustig naar Barbados om daar morgen vroeg aan te komen. Vanmiddag doen we een kaviaar splash in het zwembad met veel champagne om de sfeer er goed in te krijgen.

Het is niet zo gelopen als we gehoopt hadden, het weer werkte niet mee en we moesten een paar keer het schip verplaatsen vanwege de golfslag en de regen. Toen we eindelijk op weg waren naar Barbados hadden we 10 meter hoge golven en de helft van de gasten kwamen niet op dagen voor diner en van de andere helft heeft ook niet iedereen het gehaald tot het hoofdgerecht. Met het ontbijt was alles weer oké en de gasten hebben toch nog van de cruise genoten als je leest wat er in de commentkaarten staat. Ik ben weer vaak genoemd en dat is altijd goed.